Klanten van QNAP zijn bètatesters - en hun gegevens ook
Ik verlies langzamerhand mijn interesse om een QNAP eigenaar te zijn. Mijn ervaring met de producten is echt Jekyll & Hyde. De hardware is kwaliteit, goed presterend, innovatief, en de upgrademogelijkheden zijn geweldig. Het QTS besturingssysteem biedt ook veel veelbelovende mogelijkheden, waaronder Qtier. Maar veelbelovend is te vaak waar het ophoudt bij QNAP. In mijn ervaring levert het QTS besturingssysteem eenvoudigweg niet de stabiliteit die je verwacht van een oplossing voor gegevensopslag. Het is onvoorstelbaar dat ik regelmatig problemen heb met de basisfunctionaliteiten van hun producten, namelijk opslag. Ik zou er meer begrip voor hebben als niet-kritische functies en apps worstelen met de betrouwbaarheid, maar het feit dat mijn gegevens vaak gevaar lopen is onaanvaardbaar. Bovenal verwacht ik dat QNAP een oplossing levert die het gemakkelijk maakt om mijn gegevens veilig te houden. Afgelopen weekend probeerde ik mijn opslagpool te upgraden naar Qtier. Als gevolg daarvan kan ik niet bij mijn gegevens omdat de opslagpool in foutmodus staat, en vier dagen later heeft QNAP support mijn probleem nog steeds niet opgelost. Dit was nog maar het laatste probleem. Concluderend: verander niets aan je QNAP als je op korte termijn een project moet opleveren of je belastingen moet voorbereiden. Zoek op het web of blader door de forums en je zult zien dat QTS geplaagd wordt door problemen, waaronder gapende beveiligingsgaten. Software ontwikkelen is ingewikkeld en dit zou QNAP tot de conclusie moeten brengen dat ze moeten stoppen met meer af te bijten dan ze kunnen kauwen. De nadruk zou moeten liggen op een stabiele en veilige opslagoplossing; al het andere is geen prioriteit als dit niet het geval is. Het kan me niet schelen hoe geweldig hun foto-, notitie- en media-apps zijn als mijn gegevens in gevaar zijn. Ik moet niet in een positie worden gebracht waarin ik de kostenvoordelen van het upgraden van de firmware om mijn systeem te beveiligen afweeg tegen mogelijk verlies van mijn gegevens. QNAP, bouw alsjeblieft een solide QTS-release die al je opslagbeloften waarmaakt. Daarna kun je ons de rest van je software en apps verkopen.

5