Zonnenpaneel

7 Discussies voor in Zonnenpaneel

Begin discussie
    GaRoMeSi 2 jaren geleden in Zonnenpaneel

Balkon-PV-systemen, een ecologische onzin

Een echte balkon-PV-hype is uitgebroken.... eerst in Duitsland (prijzen daar onder de 1.000 EUR), nu ook in Zwitserland. Iedereen meent te kunnen bijdragen aan het elektriciteitstekort en de pers verdubbelt: "Als iedereen een balkon-PV zou exploiteren, zou dat een aanzienlijke hoeveelheid elektriciteitsproductie zijn". Ik heb de rekensom gemaakt: 11 miljoen balkon-PV's zouden een gemiddelde kerncentrale vervangen als de zon scheen. Klinkt goed......??? Ik ben een groot voorstander van alternatieve energie en heb daarom zeven jaar geleden geïnvesteerd in een PV-systeem. Met een beperkt oppervlak en slechts 18 modules met het dan maximale vermogen per paneel (345 watt), produceer ik theoretisch 6,2 KWh met mijn optimale dakoriëntatie, afgetopt op 6 KWh vanwege de omvormer. Dat is 10 keer meer dan een balkon-PV, waarbij een balkonmontage allesbehalve optimaal is (hoek met de zonnestralen). Ik produceer gemiddeld 7.150 KW per jaar, dus een balkon-PV zou maximaal 715 KW produceren, in feite waarschijnlijk minder dan 600 KW vanwege de verticale montage. Bij een elektriciteitsprijs van 32 centimes hoog tarief bespaar je 192 frank per jaar - na ruim 8 jaar is de investering van een balkon-PV afgeschreven. Nou, voor veel mensen gaat het niet om geld, maar om het milieu. Zou het niet veel verstandiger zijn dat microproducenten van zonnestroom een toeslag betalen, zodat "de groten" met een hoog rendement in de productie worden bevorderd? Helaas kan niemand dat vanaf de straat zien. Hier raad ik een grote poster aan in plaats van een balkonpaneel met het opschrift: "Dit huishouden produceert geen elektriciteit, maar subsidieert zonnestroom"!

+4

11

stefanhaustein 2 jaren geleden in Zonnenpaneel

Selectie op grootte

Het zou mooi zijn als er schuifregelaars waren voor de selectie op breedte / hoogte in plaats van de omslachtige selectieoptie voor afzonderlijke waarden.

0

rnatau 2 jaren geleden in Zonnenpaneel

Goedkope balkoncentrales

Beste Digitec/Galaxus, In Duitsland kun je momenteel balkoncentrales toegeworpen krijgen, bijv. https://www.otto.de/p... of https://www.tepto.de/Balkonkraf... Helaas is het nog steeds nauwelijks economisch om ze particulier te importeren (kabel 50,-, BTW ca. 50, transport....). Wanneer kun je overeenkomstige aanbiedingen voor de Zwitserse markt verwachten?

6

SylvieJ994 2 jaren geleden in Zonnenpaneel

Besparing

Ik zou graag mijn opblaasbare spa voor buiten met zonne-energie van stroom willen voorzien. Hij verbruikt gemiddeld 6,6Kwh per dag. Is er een product dat voor mij geschikt is? Ik ben niet goed in wiskunde ;)

1

twicky87 6 jaren geleden in Zonnenpaneel

mAh

Ik vind het een slechte gewoonte om waarden in het 1000-gebied aan te geven met "milli".... iets. 1000mAh is gewoon 1Ah, 1000 milli bestaat gewoon niet in de wiskunde. Duizendduizendsten is gewoon 1. Marketing heen en weer, maar op het laatst hier, als het om 100Ah gaat, worden de mAh-waarden belachelijk... 100000 mAh. Waarom doen ze dit? Waarom moeten we wiskunde verkrachten vanwege slechte marketing? Is de opvoeding van de huidige generatie van onze kinderen niet al diepgaand genoeg?

+4

9

maxmustang 4 jaren geleden in Zonnenpaneel

Opslag en druppelladen

Goedendag! Hoe kan ik mijn Yeti (200x) het beste opbergen als hij lange tijd niet wordt gebruikt? Op een lader met druppellading, zoals bij het overwinteren van een auto? Of zou het aansluiten van een zonnepaneel ook 'druppelladen' min of meer hetzelfde zijn? Bedankt!

0

Amélotte 5 jaren geleden in Zonnenpaneel

Mobiel zonnepaneel

Elke zomer breng ik een paar weken door in een chalet in de Alpen. Ik wil niet alleen mijn mobiele telefoon kunnen opladen, maar ook mijn laptop en een spiegelreflexcamera. Wat is de meest efficiënte, lichte en economische oplossing?

1

Orde van de
discussies

7 van 7 discussies

Naar boven
Forum voor Zonnenpaneel
StartBegin discussie