Vervanging voor Bose Soundtouch
Sinds begin mei 2026 heeft Bose de clouddiensten van de app en speaker stopgezet. Dit betekent dat het systeem, dat 13 jaar geleden op de markt kwam, nog steeds gebruikt kan worden via Bluetooth, Spotify en dergelijke, maar sterk verminderd is in vergelijking met het eerdere gebruik. Helaas lijkt Bose geen opvolger te bieden, hoewel de Soundtouch speakers echt geweldig geluid maakten, en ik kan de overstap naar Sonos niet ondersteunen vanwege de softwareproblemen. Dus wat nu? We hebben tenslotte 8 luidsprekers en een integratie in de thuisbioscoop, die nog steeds perfect werken. Naast de financiële "schade" en de tijd en moeite die het kost om ze te vervangen, vind ik de duurzaamheidsstrategie van grote bedrijven en nu vooral Bose echt dubieus, zelfs verwerpelijk. Vroeger kon je tenminste in meerdere kamers synchroon naar de radio luisteren via FM, maar dat is met DAB ook om zeep geholpen. Ik zit nu echt op een kruispunt en zie geen bevredigende oplossing. Ik zou graag jullie gedachten of ideeën lezen, dank jullie wel.
6